Κυριακή 16 Μαΐου 2021
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
ΣΑΠΟΥΝΑ ΠΟΛΥΞΕΝΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ- ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΠΥΡΓΟΥ
ΔΟΜΗΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ TEACCH
Oριοθέτηση του ατομικού χώρου των μαθητών με χωρίσματα-ράφια.
Διακριτός ο ρόλος όλων των περιοχών των δραστηριοτήτων που φιλοξενούν.
Σηματοδότηση των χώρων με οπτικά βοηθήματα.
Η διαμόρφωση του χώρου έγινε σύμφωνα με:
τον αριθμό των μαθητών
τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές τους
τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους
Θέση διδασκαλίας <<ένας προς έναν>> και ομαδικών εργασιών
Χώρος ψυχοκινητικών δραστηριοτήτων
Γωνιά ενασχόλησης με το οικοδομικό υλικό
Χώρος καθημερινών ανακοινώσεων:
Παρουσίες
Πίνακες αναφοράς
Ανάπτυξη προφορικού επικοινωνιακού λόγου
Χώρος αποθήκευσης προσωπικών αντικειμένων και εργασιών
ΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Στα θρανία έχουν τοποθετηθεί χωρίσματα με ράφια.
Τα παιδιά βλέπουν σε τοίχο στον οποίο είναι αναρτημένο το ατομικό τους ημερήσιο πρόγραμμα, οπτικοποιημένο και σε μορφή φωτογραφίας.
Το πρόγραμμά τους παρουσιάζεται σε φωτογραφίες και καταρτίζεται από την προηγούμενη μέρα.
Παράλληλα, ο ατομικός τους χώρος σηματοδοτείται και από σύμβολα που δηλώνουν τον ρόλο του.
Οι μαθητές εκπαιδεύονται στην κατανόηση και τη λειτουργικότητα του προσωπικού τους χώρου.
ΣΤΟΧΟΙ ΠΟΥ ΕΠΙΤΕΥΧΘΗΚΑΝ
Δόθηκε στους μαθητές η δυνατότητα ενασχόλησης των διδαχθέντων αντικειμένων σε ατομικό επίπεδο.
Άσκηση της ικανότητας συγκέντρωσης και περιορισμός της διασπαστικής συμπεριφοράς.
Ελαχιστοποίηση των έντονων εκδηλώσεων άγχους και ματαίωσης.
Δυνατότητα εποπτείας και διακριτικής παρέμβασης.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΚΑΤΟΝ
Στόχος της εφαρμογής του προγράμματος είναι η ανάπτυξη του προφορικού λόγου, των προαναγνωστικών και προγραφικών δεξιοτήτων καθώς και η κατάκτηση ανάγνωσης, γραφής, κατανόησης και επικοινωνίας και τελικά την ανάπτυξη του περιγραφικού και αυθόρμητου επικοινωνιακού λόγου.
Εφαρμόστηκε σε συνδυασμό με την προφορική ομιλία και διδάχθηκε σε τρία εξελικτικά στάδια.
1ο Στάδιο
Εκμάθηση συμβόλων σε αντιστοιχία με πραγματικά αντικείμενα και εικόνες.
2ο Στάδιο
Συνδυασμός 2-3 συμβόλων αρχικά για τη σύνθεση πρότασης.
3ο Στάδιο
Εισαγωγή περισσοτέρων συμβόλων για τη σύνθεση μεγαλύτερης πρότασης, την κατανόηση της δομής του λόγου και την μετατροπή του σε γραπτό. Το κάθε σύμβολο συνοδεύεται από την αντίστοιχη λέξη.
4o Στάδιο
Παρουσίαση παραμυθιών και κοινωνικών ιστοριών με στόχο την εξάσκηση της αντιληπτικής τους ικανότητας, να απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν το υποκείμενο, το ρήμα, το αντικείμενο, τον χρόνο, αλλά και τις συναισθηματικές καταστάσεις των ηρώων.
Δομούν προτάσεις χρησιμοποιώντας άρθρα, ουσιαστικά ρήματα, επίθετα, συνδέσμους, επιρρήματα και προθέσεις.
4o Στάδιο
Παρουσίαση παραμυθιών και κοινωνικών ιστοριών με στόχο την εξάσκηση της αντιληπτικής τους ικανότητας, να απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν το υποκείμενο, το ρήμα, το αντικείμενο, τον χρόνο, αλλά και τις συναισθηματικές καταστάσεις των ηρώων.
Δομούν προτάσεις χρησιμοποιώντας άρθρα, ουσιαστικά ρήματα, επίθετα, συνδέσμους, επιρρήματα και προθέσεις.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΤΟΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΠΡΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
Κατάκτηση χωροχρονικών εννοιών
Το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού(στο κάθε παιδί δίνεται μία κάρτα με σύμβολο, που δηλώνει πού πρέπει να κατευθυνθεί για να ανακαλύψει το κρυμμένο παιχνίδι).
Ακολουθίες (τώρα- μετά)
Έννοιες της ποσότητας
το 1 και τα πολλά
τα πολλά και τα λίγα
Μεγέθη (το μεγάλο και το μικρό)
Aρίθμηση-Αντιστοίχιση ποσότητας και αριθμού
Διαδικασία της πρόσθεσης
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΤΟΝ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ:
<<Ψωνίζω στο Σούπερ Μάρκετ>>
1ο Στάδιο
Εκμάθηση των συμβόλων στην τάξη
2ο Στάδιο
Μετάβαση στο Σούπερ Μάρκετ και τοποθέτηση στο καλάθι των καρτών με τα σύμβολα
3ο Στάδιο
Προσπάθεια ανεύρεσης των ίδιων καρτών στα ράφια του καταστήματος, αναγνώρισης των τροφίμων και τοποθέτησής τους στο καλάθι. Για κάθε τρόφιμο που τοποθετείται στο καλάθι, πέφτει αντίστοιχα και η κάρτα που το απεικονίζει, έως ότου ολοκληρωθεί η λίστα.
4ο Στάδιο
Διδασκαλία της διαδικασίας πληρωμής και κοινωνικών κανόνων ευγενικής συμπεριφοράς.
5ο Στάδιο
Επιστροφή στο σχολείο και έλεγχος της λίστας σε αντιστοιχία με τα τρόφιμα που αγοράστηκαν.
Εισαγωγή των συμβόλων <<ΝΑΙ>>, και <<ΟΧΙ>>.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΤΟΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Μουσικοκινητικό δρώμενο:
<< Ο περιβολάρης>>
1ο Στάδιο
Κατανόηση των συμβόλων σε αντιστοιχία με πραγματικά αντικείμενα και εικόνες που δηλώνουν τις ενέργειες.
2ο Στάδιο
Σχηματισμός προτάσεων με εισαγωγή συμβόλων και στόχο την κατανόηση του τραγουδιού.
3ο Στάδιο
Εκμάθηση των κινήσεων με αναφορά στα διδαχθέντα σύμβολα.
Μουσικοκινητικό δρώμενο:
<<Ο παλιάτσος>>
Ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία μέχρι να αυτοματοποιηθούν οι κινήσεις.
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ΣΑΠΟΥΝΑ ΠΟΛΥΞΕΝΗ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ- ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΠΥΡΓΟΥ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου