Πρόγραμμα αγωγής υγείας: «Γλυκό σαν Μέλι»
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΚΑΜΠΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: ΓΚΑΡΑΒΕΛΗ ΕΙΡΗΝΗ( ΠΕ 21)
ΝΤΟΚΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ: Ν2 & Ν3
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022
Α΄ΦΑΣΗ:
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
Η επιλογή του προγράμματος «Γλυκό σαν Μέλι»
στηρίζεται στο γεγονός πως οι μαθητές μας παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες σε
αρκετούς τομείς. Συγκεκριμένα, επιλέχτηκε το μέλι σαν διατροφικό υλικό καθώς
αποτελεί μια ευκαιρία για τους μαθητές με αισθητηριακές δυσκολίες να έρθουν σε
επαφή με μια ιδιαίτερη και διαφορετική υφή. Επιπλέον δεδομένου πως βασικός
στόχος ενός ειδικού σχολείου είναι η αυτονομία των μαθητών του, επιλέχτηκε μέσα
από το μέλι και τη μέλισσα να δοθεί
έμφαση στην επαφή με το φυσικό
περιβάλλον. Συγχρόνως, η αναγκαιότητα ενός τέτοιου προγράμματος φαίνεται
από το γεγονός ότι οι μαθητές που αρκετά συχνά παρουσιάζουν διατροφικές
ιδιαιτερότητες θα γνωρίσουν μια νέα τροφή, την οποία μπορούν να εντάξουν στη
διατροφή τους. Άλλωστε μέσα από τις επιμέρους δραστηριότητες στόχος είναι να
συνειδητοποιήσουν την αξία του μελιού και την σημασία που έχει στη διατροφή
μας. Τέλος η ανάγκη ενός τέτοιου προγράμματος υπαγορεύεται από την σημασία που αυτό έχει για την καλλιέργεια
των κοινωνικών δεξιοτήτων στις οποίες οι μαθητές μας υστερούν αρκετά. Έτσι μέσα
από ομαδικές δραστηριότητες οι μαθητές θα μάθουν να συνεργάζονται και να
σέβονται ο ένας τον άλλον.
Β΄ ΦΑΣΗ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Ο προγραμματισμός των δραστηριοτήτων έγινε με βάση το ερώτημα:
« Τι πρέπει να κάνουμε για να μάθουμε περισσότερα για το μέλι και την παραγωγή του;»
Συγκεκριμένα, ο προγραμματισμός στηρίχτηκε σε άξονες δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν:
• Βιβλία, παραμύθια, αφίσες
• Εικόνες από περιοδικά, εφημερίδες και
φωτογραφίες
• Πληροφορίες από ειδικούς ή τους γονείς
• Περίπατο στην φύση
• Επίσκεψη από μελισσοκόμο
· Επαφή με μελίσσια
ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ:
Να αποκτήσουν τα παιδιά γνώσεις που αφορούν το
μέλι, τον τρόπο που παράγεται, τον κύκλο ζωής της μέλισσας κ.ά., καθώς και να
υιοθετήσουν συνήθειες υγιεινής διατροφής εντάσσοντας το μέλι στο καθημερινό
τους διαιτολόγιο, τόσο βιωματικά όσο και μέσα από τη συμμετοχή τους σε ομάδες, συζητήσεις,
ερμηνεύοντας στοιχεία του κόσμου με συγκρίσεις, περιγραφές, ταξινομήσεις.
Γ΄ΦΑΣΗ: ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Δραστηριότητες
και στόχοι ανά γνωστικό αντικείμενο
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Στόχοι:
• Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την μέλισσα, το περιβάλλον
που ζει και τον κύκλο ζωής της.
• Να μάθουν τα προϊόντα που προσφέρει η
μέλισσα στον άνθρωπο.
• Να αναγνωρίσουν τη σημασία του μελιού
στην διατροφή μας.
Δραστηριότητες:
1) Συλλογή πληροφοριακού υλικού: Τα παιδιά με την βοήθεια της εκπαιδευτικού
αναζητούν σε ιστοσελίδες του διαδικτύου υλικό, εικόνες και βίντεο σχετικά με
τις μέλισσες.
2) Μελετούμε εικόνες από τη ζωή των μελισσών: Η εκπαιδευτικός κάνει στα παιδιά μια παρουσίαση σχετικά με την ζωή των μελισσών, όπου γίνεται επεξεργασία των αντίστοιχων εικόνων.
3) Επαφή με τα προϊόντα της μέλισσας: Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους μαθητές μια εικόνα από την κυψέλη που φτιάχνουν οι μέλισσες. Παράλληλα, τα παιδιά δοκιμάζουν προϊόντα με μέλι.
4) Επίσκεψη ειδικού: Ένας μελισσοκόμος επισκέπτεται την τάξη και μιλάει στα παιδιά για την μέλισσα και τα προϊόντα της. Παράλληλα, παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιεί στην δουλειά του για να βγάλει το μέλι αλλά και για να προστατευτεί από τις μέλισσες.
5) Παρατήρηση της μέλισσας στο φυσικό της περιβάλλον: Στον προαύλιο χώρο του νηπιαγωγείου, με ασφάλεια και διακριτικότητα, εντοπίζουμε και παρατηρούμε τις μέλισσες.
ΠΑΙΔΙ
ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
Στόχοι:
·
Να
εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους.
·
Να
καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο.
·
Να αναπτύξουν
δεξιότητες λεπτής κινητικότητας
Δραστηριότητες:
1) Παραμύθια: Η εκπαιδευτικός διαβάζει στους μαθητές ένα παραμύθι σχετικά με την μέλισσα. Στην συνέχεια γίνονται ερωτήσεις κατανόησης μέσα από εικόνες.
2) Εικονόλεξο: Οι μαθητές με την βοήθεια της εκπαιδευτικού δημιουργούν το εικονόλεξο της μέλισσας. Συγκεκριμένα, δίπλα από εικόνες που παρουσιάζονται σχετικά με τα χαρακτηριστικά της μέλισσας και/ή τα προϊόντα της κολλάνε με Velcro τις αντίστοιχες λέξεις.
3) Φωνολογική επίγνωση: Η νηπιαγωγός κολλάει τις λέξεις μέλι και μέλισσα με Velcro στον πίνακα. Στην συνέχεια με ρυθμικά παλαμάκια πραγματοποιούνται δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης από τους μαθητές (π.χ. χωρισμός των λέξεων σε συλλαβές, σύνθεση συλλαβών κ.ά.).
4) Αναγραμματισμός λέξεων που έχουν σχέση με το μέλι και τη μέλισσα.
5) Δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Στόχοι:
·
Να αποκτήσουν
δεξιότητες παρατήρησης.
·
Να μπορούν να
ταξινομούν μια αλληλουχία εικόνων.
·
Να αποκτήσουν
δεξιότητες σύγκρισης.
Δραστηριότητες:
1) Παιχνίδια αρίθμησης: Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά εικόνες με διαφορετικό αριθμό μελισσών κάθε φορά. Οι μαθητές πρέπει να αντιστοιχίσουν τις εικόνες με τον σωστό αριθμό που αντιστοιχεί κάθε φορά.
2) Χρονική
αλληλουχία: Δίνονται στους
μαθητές εικόνες οι οποίες παρουσιάζουν την διαδοχική σειρά με την οποία
αναπτύσσεται μια μέλισσα αλλά και συλλέγεται το μέλι. Στην συνέχεια, εκτελούν δραστηριότητα όπου οι εικόνες παρουσιάζονται ανακατεμένες και εκείνοι πρέπει να τις
τοποθετήσουν σε σωστή σειρά.
3) Τα παιδιά κόβουν και κολλάνε τις εικόνες σχετικά με την μέλισσα με την σωστή σειρά ανάλογα με τους αριθμούς (παζλ).
4) Τα παιδιά εμπλέκονται σε δραστηριότητες σειροθέτησης και σύγκρισης μεγεθών.
5) Τα παιδιά συνθέτουν το σώμα της μέλισσας.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Στόχοι:
· Να έρθουν σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες.
Δραστηριότητες:
1) Αναζήτηση
στο διαδίκτυο: Οι μαθητές με την
βοήθεια της νηπιαγωγού αναζητούν και παρακολουθούν εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία αφορούν την ζωή της μέλισσας στην
κυψέλη αλλά και την διαδικασία που χρειάζεται για την παραγωγή του μελιού.
ΠΑΙΔΙ – ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Στόχοι:
• Να
πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα.
• Να
εκφράζονται μέσα από μουσικοκινητικές δραστηριότητες.
• Να
αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες μέσα σε ένα κλίμα σεβασμού και αμοιβαίας
αποδοχής.
Δραστηριότητες:
Εικαστικά:
1) 1) Οι μαθητές
αξιοποιώντας διαφορετικά υλικά, όπως χαρτόνια, χαρτί γκοφρέ και άλλου είδους
ανακυκλώσιμα υλικά δημιουργούν μέλισσες και τις αναρτούν στον φελοπίνακα της
τάξης.
12) 2) Δίνεται σε κάθε μαθητή ένα μικρό χαρτί στο οποίο χρωματίζει κάτι σχετικά με τις μέλισσες, όπως τα προϊόντα τους ή το ίδιο το ζώο. Στην συνέχεια τις κολλούν σε ένα μεγάλο χαρτόνι υπό τον τίτλο «Η μέλισσα και τα προϊόντα της» και έτσι δημιουργούν ένα ομαδικό κολάζ.
1) 3) Οι μαθητές δημιουργούν
την δική τους κυψέλη με ποικίλα υλικά.
1) 4) Παρουσιάζεται στα παιδιά μια εικόνα με σταδιακά βήματα για τον σχεδιασμό μιας μέλισσας. Τα παιδιά προσπαθούν να ακολουθήσουν τα βήματα και σχεδιάζουν την δική τους μέλισσα σε ένα χαρτί Α4.
5) Τα
παιδιά ζωγραφίζουν την μέλισσα με
μανταλάκι και πον πον βουτώντας το στο χρώμα.
1) 6) Η νηπιαγωγός
φέρνει στο σχολείο διάφορα υλικά όπως κερί, λάδι, μέλι, σουσάμι και
παρασκευάζουν όλοι μαζί προϊόντα που μπορούν να δημιουργηθούν με μέλι.
Συγκεκριμένα, παρασκευάζουν κεραλοιφές και παστέλια.
Μουσικοκινητική αγωγή:
1) 1) Οι μαθητές
ακούνε τραγούδια σχετικά με την μέλισσα. Στην συνέχεια προσπαθούν να εκτελέσουν διάφορες
ρυθμικές κινήσεις με το σώμα τους ακολουθώντας το χτύπημα των χεριών της
νηπιαγωγού ή ακολουθώντας τον ήχο από ένα ταμπουρίνο.
1) 2) Οι μαθητές με
την βοήθεια της νηπιαγωγού μαθαίνουν το παιχνίδι «Περνά περνά η μέλισσα». Στην
αρχή, η εκπαιδευτικός λέει το τραγούδι και τα παιδιά παίζουν. Σταδιακά
μόλις το μάθουν κι εκείνα, το παίζουν μόνα τους.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΜΕΛΙΣΣΑΣ
Με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Μέλισσας, η οποία έχει καθιερωθεί από τον ΟΗΕ στις 20 Μαΐου, στην τάξη μας μιλήσαμε για την σημαντικότητα των μελισσών και τα οφέλη που προσφέρουν στην ανθρωπότητα. Αναφερθήκαμε στις απειλές που αντιμετωπίζουν αλλά και στο τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να τις προστατεύσουμε.
Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε και γράψαμε συνθήματα
για την προστασία των μελισσών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το
πρόγραμμα υλοποιήθηκε με επιτυχία εκπληρώνοντας τους στόχους
που τέθηκαν. Κατά την διάρκεια του προγράμματος τα νήπια γνώρισαν τις μέλισσες,
το περιβάλλον στο οποίο ζουν και τον κύκλο ζωής τους. Ήρθαν σε επαφή με τα
προϊόντα της μέλισσας και κατανόησαν την σημασία τους στην ζωή των ανθρώπων.
Τα
παιδιά μέσα από παραμύθια και εικονόλεξα που
παρουσιάστηκαν με παιγνιώδη
μορφή, κατάφεραν να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να αναπτύξουν τον προφορικό
τους λόγο.
Πειραματίστηκαν
με νέες, υφές, γεύσεις και υλικά και συνεργάστηκαν μεταξύ τους προκειμένου να
παρασκευάσουν «κεραλοιφή» και «παστέλι» από προϊόντα της μέλισσας. Έτσι, με
βιωματικό τρόπο μυήθηκαν σε θέματα υγιεινής διατροφής και ενθαρρύνθηκαν να
εντάξουν το μέλι στις διατροφικές τους συνήθειες.
Τα
παιδιά είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα και να
δημιουργήσουν διάφορα σχέδια, χειροτεχνίες και κατασκευές μέσα από δημιουργικές
και συνεργατικές δράσεις. Επίσης, μέσω μουσικοκινητικών δραστηριοτήτων μπόρεσαν
να εκφραστούν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες επικοινωνίας και ρυθμού.
Μέσα
από διάφορα παιχνίδια αρίθμησης και χρονικής ακολουθίας καλλιέργησαν δεξιότητες
παρατήρησης, ταξινόμησης και σύγκρισης.
Επιπλέον,
ήρθαν σε επαφή με νέες τεχνολογίες παρακολουθώντας διάφορα εκπαιδευτικά βίντεο
που αφορούν στη ζωή της μέλισσας.
Συμπερασματικά,
θα λέγαμε ότι μέσα από το πρόγραμμα, τα παιδιά απέκτησαν θετικότερη στάση
απέναντι στο περιβάλλον δείχνοντας ενθουσιασμό και αυξημένο ενδιαφέρον στην
παρατήρηση της μέλισσας ενώ παράλληλα επέδειξαν μεγαλύτερη προθυμία και
δεκτικότητα στο να εντάξουν το μέλι στη διατροφή τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου